Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Kanál nechceme!
Starostové se bouří proti megalomanskému projektu


Více než padesátka starostů na Moravě a ve Slezsku žádá o zastavení projektu vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Podle nich jde o nesmyslný projekt a vládě už poslali dopis - ministři by podle nich měli spíše urychlit opravy dálnic a zavést vysokorychlostní železnici.

Kanál D-O-L. Trasa megalomanské stavby, která by propojila
 tři největší evropské řeky Dunaj, Odru a Labe
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Kanál nechceme - na tom se shodlo 56 starostů měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska. Projekt vodního propojení Odry a Dunaje považují za nesmysl. Studie proveditelnosti už stála stát 22 milionů korun.

„Já si myslím, že ve chvíli, kdy máme dálniční sít v takovém stavu, v jakém máme, a to se nebavíme o vysokorychlostní železnici, tak se bavit o takovém megalomanském projektu, je sci-fi “ popsal starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýšek.

Kanál Dunaj-Odra-Labe už dlouho podporuje prezident Miloš Zeman. Původně to ale nebyl jeho nápad. „Milí přátelé, tento projekt podporoval už Karel IV. Já jsem velice rád, že tato stavba projektovaná na 15 let, se zrealizuje a já se dožiji jejího zahájení, aspoň toho zahájení,“ řekl prezident.

Studie se ale prý změnila a trasa by měla vést jinudy, než předpokládali. „Prostě někdo vezme pastelku a udělá jinou čáru,“ řekl starosta Jeseníku nad Odrou Tomáš Machýšek.

Splavnění Odry podporuje také Moravskoslezský kraj. Podle něj nebude údajně problém sehnat peníze, ale stavební povolení. Stavba kanálu ale podle studie vyjde na více než 550 miliard korun a ekonomicky se nevyplatí. O osudu kanálu se bude jednat v listopadu.

Zdroje:
fm.denik.cz ►, 17. říjen 2019
tn.nova.cz ►, Lucie Cochlarová 27. říjen 2019

Poznámka:

Starostové nebudou chtít vůbec nic, nejen kanál DOL, ale ani koridory pro dálnice a rychlostní železnice. Kanál je dlouhodobá perspektiva na příštích 15 a více let, aspoň část Odra - Dunaj má nesporný ekonomický smysl. Nehledě na to, že lodní nákladní doprava je mnohem levnější a nahradí automobilovou dopravu a zlepší ekologii.
Ing. Jan Bouška, SPVEZ, z.s.