Tento článek se týká těch, kteří se připojují k Internetu pomocí normální telefonní linky a běžného modemu, nebo používají ISDN.

Vynalézavost lumpů nezná mezí. Na Internetu vás (resp. váš počítač) ohrožují nejen viry, ale schopní jedinci vám už tahají peníze přímo z kapsy.

Jak vám kradou peníze.

Princip je prostý. Během vašeho telefonického připojení k Internetu donutí váš počítač aby se nepozorovaně odpojil od vašeho poskytovatele připojení (obvykle jde o zvláště výhodně tarifikované linky se sníženou sazbou) a přepojil se na číslo se zvláště drahým tarifem na úrovni erotické linky. Je to za tichého přispění telefonního operátora, neboť ten se přeci dělí o vám naúčtované peníze s objednatelem a poskytovatelem obsahu na takovéto lince. Vaše připojení po nepatrném a obtížně pozorovatelném výpadku pokračuje dál, ale již za řádově dražší sazbu. Potom přijde vyúčtování a nestačíte se divit. Změna volaného čísla pro připojení může být pak trvalá, takže příště už platíte od začátku.

Obecně platí, že základní zodpovědnost je skutečně na samotném uživateli, jak nám říkají arogantní spojaři. Protože z toho mají profit, tak jenom tvrdí, že spojení bylo uskutečněno a tak tedy zbývá jen platit.

Obrana.

  1. Nedůvěřovat návodům vnucujícím instalaci nějakých programů, nebo komponent Windows (Active X). Za takovýmito požadavky, které budí dojem, že bez nich zahynete se obvykle skrývá něco nekalého. Tedy odmítat vše o čem nevíte co to je, i kdyby se to vnucovalo sebe více. V nejhorším, při odmítnutí něčeho neškodného, nebudete vidět na stránce nějakou animaci, nebo něco nebude na stránce fungovat, jak mínil její autor.
  2. Uživatel by měl být stále ve střehu a sledovat jestli jeho modem během připojení znovu nevytáčí číslo a pokud se tak stane měl by ihned ukončit spojení. Tato rada je však pro člověka zaměřeného uživatelsky na úrovni tzv. "hraběcích".

    Úskalí tkví již v požadavku na neustálý střeh a stálou přítomnost u PC v okamžiku přepojování - to je jistě stresující.

    Toto osobní sledování je částečně usnadněno těm, kteří používají externí modem, na který vidí a mohou jej sledovat při práci a v případě potřeby i vypnout bez potřeby vypnutí celého PC. Přitom však se nedá spolehnout na akustickou signalizaci modemu při novém vytáčení, neboť jej záškodník rovněž vypíná. Takže zbývají jen stavové diody. Nic moc a kdo se v tom vyzná, když stejně nějak stále blikají.

    Ti, kteří mají modem interní (zabudovaný v krabici PC někde pod stolem) v podstatě nemají možnost reálně sledovat jeho činnost a jsou tedy ve značné nevýhodě.

  3. Pro všechny však existuje alespoň jedno jednoduché a účinné řešení, nevyžadující žádné speciální znalosti a ani stálý střeh během procházení Internetu. Český volně šířený program Connection Meter® (www.conmet.cz), který monitoruje, registruje a tarifikuje každé připojení k Internetu. V placené verzi vedle toho oznamuje všechny pokusy o změnu telefonního čísla a ostatní nežádoucí jevy o kterých se zde zmiňuji. Pokud je to možné, tak těmto činnostem i brání. Domnívám se, že investice do něj se bohatě vyplatí a jeho instalaci doporučuji všem, kteří tráví na Internetu delší dobu.
  4. Pokud zjistíte jakýmkoliv způsobem, že došlo i k pokusu o podvodné volání, tak proveďte některou z následujících akcí:
    1. Pokud to jde, tak normálně ukončete spojení. Tato možnost však může být podvodníkem blokována i při použití zmíněného programu. Ten vás ale neprodleně upozornil.
    2. Vypněte modem (máte-li externí), v případě nemožnosti ukončení spojení programově.
    3. Nejde-li ani to, pak z něj odpojte kabel připojený do zdířky označené LINE. To je sice primitivní, ale účinné řešení.
    4. Restartujte normálním způsobem celý počítač (máte-li interní modem)
Můžete se rovněž podívat na stránku , kde se tomuto problému rovněž věnuje pozornost. Dotezy související s článkem pište na

Ing. František Opička

počítačové služby
+420 603958942