Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Nabito do 6 minut: Proč VARTA slibuje revoluci v bateriích nejen pro elektromobilitu?

Přední výrobce baterií, německá společnost VARTA, minulý týden oznámila dokončení vývoje nového Li-Ion bateriového článku typu 21700. Tato novinka se začne na konci roku 2021 komerčně vyrábět v Německu pod značkou V4Drive. Hlavní předností nové technologie bateriového článku je schopnost dobití v řádu cca 6 minut.

Jak ve své prezentaci zdůraznil CEO VARTA AG Herbert Schein, nový bateriový článek dokáže velmi dobře fungovat i v extrémních podmínkách mrazu až do -25°C.

Kromě vysokého výkonu a rychlého dobíjení je další předností nové technologie článků V4Drive také jejich unikátní design. Baterie proto budou menší a lehčí, než je tomu u tradičních Li-Ion technologií v současnosti.

Nespornou výhodou nové bateriové technologie je schopnost velmi rychlého nabití zcela do 6 minut, což najde uplatnění při rekuperaci energie při brzdění vozů. „Cylyndrický kompaktní design článků umožňuje našim inženýrům dosáhnout vysoké flexibility při tvarování a umístění baterii v různých aplikacích,“ dodává Schein.

Nový bateriový článek V4Drive najde obrovské uplatnění nejen v elektromobilech, ale také v domácích zařízeních jako jsou elektrické pily nebo drony.

Omezení problému s přehříváním

Zatímco tradiční bateriové systémy mají v případě vysoce výkonných článků problém s jejich nerovnoměrným přehříváním, vývojáři společnosti VARTA toto omezení dokázali překonat.

„V našem novém článku V4Drive jsme dokázali na minimum omezit vnitřní odpor. Využili jsme přitom naše 130leté zkušenosti při vývoji malých baterií, které naše společnost vyrábí,“ říká Reiner Hald, CTO ve společnosti VARTA AG.

Během několika testů se prokázalo, že po dobu 6 minut nutných k dobití článků dochází u nového článku V4Drive ke zvýšení teploty pouze o 35°C. To je mnohem méně než u konvenčních lithiových baterií.

„Díky svým unikátním vlastnostem a nízkému odporu lze v budoucnosti dále urychlit dobití článků za necelé 3 minuty na kapacitu ve výši 80%. Je to obrovský úspěch celého našeho vývojového týmu,“ dodává Hald.

VARTĚ se díky optimalizaci vnitřního objemu bateriového článku V4Drive podařilo při výrobě dosáhnout velmi nízkého vnitřního odporu. Proto lze tento článek dobíjet či vybíjet pomocí velmi vysokých proudů.

Další plány a výroba

„Díky našemu komplexnímu a integrovanému přístupu v oblasti výroby malých baterií dokázala již nedávno VARTA navýšit kapacitu až o 30 % při zachování současné velikosti článků. Do roku 2022 hodláme navýšit energetickou hustotu článků o dalších 20 %,“ upřesňuje CEO VARTA AG Herbert Schein.

VARTA v současnosti v Německu využívá vlastní 3 výrobní linky, na kterých ročně vyrábí 200 milionů malých baterií. Do roku 2023 hodlá firma ztrojnásobit výrobní kapacity.

„Pokud se jedná o nový typ bateriových článků V4Drive typu 21700, pak zde využijeme stávající výrobní technologie, kterou používáme při výrobě stávajících malých bateriových článků,“ dodává Schein.
Díky svému know-how a praktickým zkušenostem v oblasti výroby baterií hodlá VARTA ještě do konce roku 2021 spustit výrobu V4Drive článků na pilotní lince. V blízké budoucnosti pak hodlá firma zahájit komerční sériovou výrobu pro zákazníky.

Další informace o nové technologií bateriových článků, pak další informace naleznete v níže uvedeném videu.


Zdroj: solarninovinky.cz ► 16. 4. 2021